Świąteczne zakupy w Internecie: 7 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi, które musisz wiedzieć o zakupach online

1. Kupiłem w e-sklepie nieodpowiedni prezent świąteczny, czy mogę go zwrócić i czy dostanę zwrot pieniędzy?

Klientowi dokonując zakupów w sklepie internetowym przysługuje prawo odstąpienia od umowy, którego prawo nie może być ograniczane przez Sprzedawcę wobec Klienta (nawet w Regulaminie). Jeżeli zatem Klient zamierza zwrócić lub wymienić towar w terminie 14 dni, Sprzedawca ma obowiązek się do tego zastosować. Jednakże po upływie tego terminu to wyłącznie od sprzedawcy zależy, jak postąpić z żądaniem klienta dotyczącym zwrotu lub wymiany towaru na wolny od wad.

Źródło: YouTube

W okresie świątecznym w przypadku czeskich sklepów internetowych możesz spotkać się z wydłużeniem terminu na zwrot towaru, czyli na odstąpienie od umowy. Może to jednak być problematyczne pod wieloma względami. Z prawem konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni wiąże się szereg innych aspektów. Klient ma np. prawo do rozpakowania i wypróbowania towaru lub ma prawo do zwrotu kosztów przesyłki (koszty transportu od sprzedawcy do klienta). Przeciwnie.

Prawa te nie mogą być umownie ograniczone w terminie 14 dni na odstąpienie od umowy. Jeżeli jednak sklep internetowy oferuje Klientowi możliwość zwrotu towaru po upływie 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy (np. możliwość zwrotu towaru w ciągu 30 dni od daty zakupu), możesz negocjować szereg warunków zwrotu (w przypadku zwrotu towaru po upływie terminu 14 dni). W ten sposób można np. ustalić obowiązek zwrotu towaru bez opakowania w oryginalnym opakowaniu, ustalić, kto ponosi koszty transportu itp. Warunki zwrotu muszą jednak zostać określone w regulaminie e-sklepie, informacja o możliwości zwrotu podana na stronie jest niewystarczająca.

2. Czy można zwrócić dowolny towar zamówiony w e-sklepie, np. nawet żywność?

Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje np. w przypadku dostawy towaru, który został zmodyfikowany zgodnie z wolą konsumenta lub ulega szybkiemu zepsuciu, o krótkim terminie przydatności do spożycia, który ze względu na ze względu na swój charakter, po dostarczeniu zostały nieodwracalnie zmieszane z innymi towarami, a także towar w zapieczętowanym opakowaniu, który ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych nie nadaje się do zwrotu po jego uszkodzeniu przez Konsumenta. Oznacza to, że jeśli rozpakowałeś już np. paczkę cukierków, ze zrozumiałych powodów nie można jej już zwrócić.

3. Jak i kiedy powinienem zwrócić towar?

Towary są tym, co przekazał sprzedawca. Termin zostaje zachowany, jeżeli Konsument odeśle towar przed jego upływem. Zalecamy dołączenie do zwracanego towaru:

  • Kopia faktury lub innego dokumentu potwierdzającego zakup towaru
  • Pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy (wzór formularza), które każdy sklep internetowy ma obowiązek opublikować.

4. Zwróciłem towar, minął tydzień i nie otrzymałem zwrotu pieniędzy, co mam zrobić?

Jeżeli konsument odstąpi od umowy, przedsiębiorca zwróci mu bez zbędnej zwłoki i w ten sam sposób wszystkie środki, w tym koszty dostawy, które otrzymał od niego na podstawie umowy.

5. Towar dotarł uszkodzony. Co powinienem zrobić w takim przypadku? Kto odpowiada za uszkodzenie towaru?

Klient jest zawsze. Reklamacje do firmy transportowej musi zatem składać sprzedawca, klient nie ma takiego obowiązku (wręcz przeciwnie, firmy transportowe nawet nie przyjmą reklamacji transportowych od klienta).

Jeżeli Klient odbierze uszkodzony towar, ma on obowiązek niezwłocznie zgłosić szkodę sprzedawcy w formie reklamacji. Sprzedawca ma wówczas obowiązek zagwarantować Klientowi przysługujące mu prawa z tytułu wadliwego wykonania, tj. dostarczyć nowy towar bez wad, naprawić towar itp., a wszystko to w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia reklamacji.

6. Jak czeskie przepisy prawne postrzegają duże rabaty w e-sklepach?

Z kampaniami rabatowymi ściśle wiąże się problem nieuczciwych praktyk biznesowych, czyli reklamy wprowadzającej w błąd. będzie to miało miejsce w sytuacjach, gdy przedsiębiorca wzbudzi zainteresowanie konsumentów korzystną ofertą, ale do tego stopnia, że ​​nie będzie w stanie jej zaspokoić. Celem reklamy jest przyciągnięcie jak największej liczby klientów, którzy jednak ostatecznie będą zmuszeni wybrać inny towar po zwykłej cenie w sklepie przedsiębiorcy.

Jednocześnie należy uważać na towary „przecenione”, których cena jest najpierw sztucznie podwyższana, a następnie obniżana z powrotem do ceny pierwotnej. Czeska Inspekcja Handlowa często sprawdza również prawidłowe informacje o cenach, gdy konieczne jest faktyczne podanie w trakcie sprzedaży pierwotnie zadeklarowanego rabatu. Rabat nie może służyć wyłącznie w celu zwabienia Klienta na stronę sklepu. Jednocześnie handlowcy mają od stycznia tego roku.

7. Czy kupując towary w sklepach stacjonarnych mam takie same prawa jak w sklepie internetowym?

Nie, tutaj obowiązują pewne wyjątki. Różnica w porównaniu do zakupu towaru w sklepie internetowym polega na tym, że kupującemu nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy w ciągu pierwszych 14 dni od otrzymania towaru. Wiele sklepów oferuje jednak np. bezpłatną wymianę zakupionego towaru.

Sprzedając towar w sklepie, sprzedawca odpowiada kupującemu, że. Jeżeli rzecz ma wadę, kupujący może również żądać, jeżeli jednak ze względu na charakter wady jest to nieproporcjonalne, zwłaszcza jeśli wadę można usunąć bez zbędnej zwłoki, kupujący ma prawo, jeżeli nie jest to możliwe, może odstąpić od umowy z jednoczesnym zwrotem pieniędzy. Jeżeli kupujący nie odstąpi od umowy albo nie skorzysta z prawa dostarczenia nowej rzeczy bez wad, wymiany jej części lub naprawy, może żądać. Jednakże prawo z tytułu wadliwego wykonania przysługuje kupującemu

Wadliwy towar konsumpcyjny może wystąpić, co ma miejsce w przypadku towarów konsumpcyjnych w danym momencie. Uprawnienie to nie dotyczy jednak np. rzeczy sprzedanej po niższej cenie, spowodowanej wadą, dla której uzgodniono niższą cenę, lub też zużyciem rzeczy spowodowanym jej zwykłym użytkowaniem. Prawa z tytułu wady, od której rzecz została zakupiona. Jeżeli jednak w potwierdzeniu obowiązków sprzedającego z tytułu wadliwego wykonania zostanie wskazana inna osoba wyznaczona do naprawy, która przebywa u sprzedawcy lub w miejscu bliższym kupującemu, kupujący skorzysta z prawa do naprawy z osobę wyznaczoną do przeprowadzenia naprawy. Osoba wyznaczona w ten sposób do naprawy dokona naprawy w terminie uzgodnionym pomiędzy sprzedającym a kupującym przy zakupie rzeczy.

Zgodnie z prawem sprzedawca ma na to czas od dnia zgłoszenia reklamacji, chyba że sprzedawca i konsument ustalą dłuższy termin. Przekroczenie tego terminu traktowane jest jako istotne naruszenie umowy.

Powiązane artykuły

Źródło: Magazyn Receptář

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *