Kim jest król Kaloyan? Car Kalojan jest najmłodszym z trzech braci Asenevtsi i jednym z najwybitniejszych bułgarskich władców. Dzięki umiejętnej dyplomacji i zdecydowanym działaniom militarnym przywrócił dawne terytoria kraju, legitymizował go w Europie i podniósł nową stolicę, Tyrnowo, jako centrum administracyjne i kulturalne.
Urodził się ok. 1168 r. Po zawarciu pokoju w Łoweczu z Bizancjum w 1187 r. został wywieziony jako zakładnik do Konstantynopola. Po dwóch latach udało mu się uciec, a w 1197 roku, po zamordowaniu swoich braci Asena i Piotra, objął zarządzanie Drugim Państwem Bułgarskim.
Król Kalojan (1197-1207) postawił sobie za cel zjednoczenie wszystkich ziem bułgarskich poprzez uznanie tytułu królewskiego i berła. W 1204 roku krzyżowcy zdobyli Konstantynopol i założyli tu Cesarstwo Łacińskie. W 1205 roku pod Edirne doszło do największej bitwy z Latynosami, w której słynni rycerze ponieśli katastrofalną klęskę. Cesarz Baldwin został schwytany i zabrany do Tyrnowa. Zwycięstwo to podniosło międzynarodową władzę cara Kalojana i zapoczątkowało polityczny rozwój Bułgarii.
Który święty jest „odpowiedzialny” za śmierć króla Kaloyana?
Zanim odpowiemy na to pytanie, cofnijmy się trochę do czasów, gdy na tron wstąpił król Kaloyan.
Powstanie Assena i Piotra
26 października (Dzień Dymitrowa) podczas konsekracji kościoła „Św. Dymitara z Salonik” w Tyrnowie ogłoszono powstanie braci Asena i Piotra, którego celem było wyzwolenie narodu z niewoli bizantyjskiej. W tym samym kościele koronowano pierwszych władców dynastii Asen – bracia Piotra, Asena i Kaloyana. Św. Dimitar jest uważany za patrona dawnej stolicy Wielkiego Tyrnowa, a także miasta Saloniki.
Jaki jest związek między św. Dymitarem a bułgarskim królem Kaloyanem?
Do dziś śmierć Kaloyana jest mieszaniną prawdy historycznej i tajemnicy, w której udział ma także św. Demetriusz.
Król Kaloyan otoczył Saloniki ze swoją armią w 1207 roku. Jego zwycięstwo było pewne i przygotowywał się do zdecydowanego ataku. Następnie władca postanowił dać odpocząć swoim żołnierzom i udał się do swojego namiotu, aby odpocząć. Następnie pojawia się święty Demetriusz. Patron Tesaloniki jest wściekły, że najmłodszy brat rodziny Asenevian zagraża jego miastu.
Święty Demetriusz wszedł do namiotu bułgarskiego władcy i zadał mu śmiertelną ranę. W pobliżu znajduje się namiot watażki Manastera, który słyszy krzyki swojego pana i spieszy na pomoc. Wtedy ranny i rozwścieczony władca widzi klasztor i ostatnimi słowami mówi: „Dlaczego, klasztorze, to zrobiłeś? Nie jesteś zadowolony ze wszystkiego, co masz? A może i Ciebie złoto oślepiło?
Większość historyków twierdzi, że król Kaloyan zginął w wyniku spisku, którego częścią był Manaster.
W kronikach historycznych
Według Jana Stavrakisa, żyjącego w drugiej połowie XIII w. i będącego hartofilakiem (szefem archiwów w Salonikach), Kaloyan stanął na wzgórzach w pobliżu Salonik, niedaleko Langady, w przeddzień przygotowywał się do ataku . Spoglądając z wysokości, zawołał głośno: „Święty Demetriusz! Jeśli zdobędę to miasto, uczynię z ciebie wspaniały klasztor!” Niestety tej samej nocy król Kaloyan został dźgnięty nożem w swoim namiocie przez samego świętego Demetriusza.
Francuski rycerz Robert de Clary, uczestnik IV krucjaty napisał: „W mieście (Tesalonice) pochowano ciało św. Demetriusza, który nie pozwolił, aby miasto zostało zdobyte siłą”. Robert de Clary dodaje, że św. Demetriusz wszedł wcześnie rano do namiotu króla bułgarskiego i przebił go włócznią.
Bizantyjski historyk z tego samego okresu, George Acropolis, napisał w swoich kronikach: „Kaloyan zemścił się za zło, jakie cesarz Bazyli wyrządził Bułgarom. A kiedy powiedział, że Wasilij nazwał siebie bułgarskim zabójcą, nazwał siebie zabójcą Romea. Dotarł więc aż do samej Tesaloniki i umarł, nękany bólem boku. I jak niektórzy mówią, jego śmierć nastąpiła także z powodu gniewu Boga na niego: widział we śnie, jak uzbrojony mężczyzna stał przy nim i dźgnął go włócznią w bok.”
Serbska pisarka Teodozja pisała o życiu św. Sawy Srabskiego „Mówią, że święty Demetriusz zabił Kaloyana, króla Zagórskiego”.
Historia św. Demetriusza dźgającego króla Kaloyana wciąż się rozprzestrzenia. Pojawia się jako swego rodzaju zemsta za to, że około dwie dekady wcześniej święty z Tesaloniki został patronem Asienevtsi w Tyrnowie.
Często w ikonografii greckiej święty Demetriusz jest przedstawiany jako zabójca bułgarskiego króla Kaloyana.