Być może w natłoku świątecznych obowiązków zgubiłeś gdzieś papierowy paragon. Ale nawet bez tego możesz wrócić do sklepu i zgłosić reklamację lub zwrócić zakupiony produkt, na określonych zasadach. Co zastąpi paragon papierowy?
Krótkie podsumowanie artykułu
- W przypadku zagubienia papierowego paragonu, w przypadku reklamacji lub zwrotu można wykorzystać alternatywne dowody zakupu.
- Zdjęcie paragonu lub wyciągu bankowego zastępuje papierowy paragon potwierdzający zakup.
- Inne opcje obejmują oryginalne opakowanie, kartę gwarancyjną lub przedmiot o unikalnym charakterze; w skrajnych przypadkach można skorzystać także ze świadków.
To podsumowanie zostało wygenerowane przy użyciu sztucznej inteligencji i jest sprawdzane przez redaktorów.
Wydaje się, że jest to mit od dawna, ale nadal można spotkać sprzedawców, którzy przy zwrocie lub reklamacji towaru nalegają na papierowe paragony. Nie daj się oszukać. Nawet jeśli nie masz paragonu w formie papierowej, nic straconego. Istnieje kilka sposobów jego wymiany lub udowodnienia zakupu u sprzedawcy. I nie ma znaczenia, czy jest to prezent od Świętego Mikołaja, czy nie.
Papierowe „selfie”
Niektóre osoby po zapłaceniu za towar lub usługę robią zdjęcie papierowego paragonu, a następnie zapisują je, najlepiej specjalnie oznaczone. Dobry pomysł, też tak zrób. Cały system zostanie uproszczony dzięki niektórym aplikacjom mobilnym do zarządzania paragonami, czy ogólnie do zarządzania finansami. Poza tym wydruk i tak z czasem zniknie z papierowego paragonu z kasy, posiadanie wersji elektronicznej jest więcej niż wygodne.
Spójrz na zestawienie
Czy zapłaciłeś za towar lub usługę bezgotówkowo, na przykład kartą lub przelewem bankowym? Następnie pojawi się na wyciągu bankowym. A oświadczenie jest tak samo akceptowalne, jak elektroniczna kopia papierowego pokwitowania reklamacji. Prawdopodobnie szybko go znajdziesz dzięki bankowości internetowej.
Czy jest to jakiś inny sposób?
Alternatywnie, zakup można udokumentować oryginalnym opakowaniem, to znaczy, jeśli zostało ono ukryte. Lub kartę gwarancyjną, jeśli wskazuje, że konkretny produkt został zakupiony od konkretnego sprzedawcy. Alternatywnie możesz udać się do sprzedawcy z samym „przedmiotem podarunkowym”, który jest na tyle unikalny, że można go łatwo zidentyfikować (na przykład zdjęcie autora, obraz…).
Jeśli wszystko inne zawiedzie, możesz hipotetycznie powołać świadków, którzy byli przy twoim zakupie, ale to prowadzi do pozwu. I niepewny wynik.
I wiesz to?
Tradycją jest, że jeśli kupisz coś w oddziale należącym do sieci sklepów, możesz zwrócić lub reklamować towar w innym sklepie tej samej sieci. Czy są jakieś ograniczenia? „Prawo określa granicę możliwości reklamacji w innym oddziale w następujący sposób: jeżeli w danym oddziale sprzedawany jest inny asortyment. Jeśli więc przedsiębiorca sprzedaje zarówno żywność, jak i meble, w oddziale, w którym sprzedaje się meble, należy zgłosić mebel, a nie tylko żywność” – wyjaśnia Eduarda Hekšová, dyrektor organizacji konsumenckiej dTest.