Z historią ponad 2 tysiącleci, Moutai, najpopularniejszy i ceniony napój destylowany w Chinach, ogłasza swoją ekspansję w Rumunii. Producent obecny na naszym rynku od 2021 roku, od momentu otwarcia pierwszego własnego sklepu, przy Bulwarze Oktawiana Gogi w Bukareszcie, poprzez dywizję dystrybucji HoReCa, wkracza obecnie do menu restauracji i hoteli w kraju.
Tym samym rumuńskie restauracje mogą rozpieszczać swoich klientów produktami najcenniejszej mocnej marki na świecie – wynika z raportu niezależnej instytucji Brand Finance, która począwszy od 2016 roku co roku nagradza Moutai.
Moutai, flagowy produkt Chin, to próbka tradycyjnej kultury, doceniana przez dyplomatów i przywódców kraju
Moutai to to, co Chińczycy nazywają „Baijiu”, co oznacza biały napój („bai” oznacza „biały” i „jiu” „napój”), którego historia sięga ponad 2000 lat, wytwarzany wyłącznie z lokalnych składników. Reprezentatywny destylat Chin, jak wielu go uważa, wytwarzany jest ze starannie wyselekcjonowanego czerwonego sorgo i pszenicy w określonych fazach księżyca. Technika produkcji jest złożona i przekazywana z pokolenia na pokolenie. Każda partia kilka razy w roku poddawana jest fermentacji i destylacji, a następnie trunek przechowywany jest przez pięć lat w ceramicznych naczyniach, co pozwala alkoholowi oddychać i rozwijać swój smak. Po tym okresie destylaty bazowe Moutai przechodzą skomplikowany proces mieszania, podczas którego mistrzowie blenderów łączą różne produkcje, aby uzyskać idealną kombinację, charakteryzującą się zrównoważonymi i wyrafinowanymi aromatami ziół, prażonych orzechów laskowych, owoców i czekolady.
Napój powstały w wyniku tego procesu jest bezbarwny i posiada zawartość alkoholu na poziomie 53%, wyjątkowo dobrze wkomponowaną w smak produktu.
- W Chinach Moutai jest marką krajową. Jego znaczenie sięga czasów wojny domowej w Chinach, kiedy to napój był preferowany przez Armię Czerwoną i przyszłych chińskich przywódców, w tym Mao Zedonga. Od powstania Chińskiej Republiki Ludowej Moutai stało się standardowym elementem chińskich spotkań dyplomatycznych. Dziś spożywa się go zarówno podczas oficjalnych wydarzeń, jak spotkania dyplomatyczne czy biznesowe wysokiego szczebla, ale także podczas chwil rodzinnych.
- W Rumunii dostępna jest szeroka gama produktów Moutai, z których najbardziej znany to flagowy produkt Moutai Flying Ferry, znany jako oryginalna wersja napoju destylowanego oraz Moutai Prince o świeżym aromacie, często stosowany w koktajlach. Ponadto na rynku dostępne są także limitowane edycje Moutai, takie jak Moutai Zodiac, który wyróżnia się kreatywnym opakowaniem, inspirowanym 12 znakami zodiaku kultury Zachodu.
„Moutai to nie tylko wyjątkowy napój, ale wyraz chińskiej tożsamości kulturowej i tradycji. Dlatego też, zakładając sklep, wiedzieliśmy, że mamy odpowiednich odbiorców w społeczności chińskiej w Rumunii oraz w kręgach ich przyjaciół i partnerów biznesowych. Jednak byliśmy zaskoczeni i szczęśliwi, gdy odkryliśmy, że lokalna społeczność jest również otwarta na poznanie naszych produktów, kultury i tradycji. Dlatego obecnie rozszerzamy działalność na obszar HoReCa i dążymy do tego, aby nasze produkty trafiły do jak największej liczby konsumentów z całego kraju””, powiedziała Cathy Cao, przedstawicielka Moutai w Rumunii.
Gramont, pierwsza elegancka restauracja, w której goście mogą delektować się produktami Moutai
Jedną z pierwszych restauracji, które w swoim menu umieściły Moutai, jest Gramont, mieszcząca się w hotelu butikowym Suter Palace Heritage. Goście mogą tu delektować się zarówno kultowymi koktajlami Flying Fairy, jak i Moutai Prince.
„W Gramont z dumą oferujemy naszym klientom doświadczenie Moutai, zabierając ich w podróż kulturową i smakową, silnie zakorzenioną w chińskiej tradycji. Do ulubionych par tych, którzy przekraczają nasz próg, zalicza się pierś z kaczki z cointreau, warzywami sezonowymi, brukselką, puree z czerwonej kapusty i demiglace z Moutai lub koktajl ROA z Moutai, Orgeat, likierem pomarańczowym i sokiem pomarańczowym z limonką.” powiedział Alexandru Stoian, operator Gramont.