Powiązane wiadomości
Co sekundę więcej niż 200 kg pojemników, toreb i innych tworzyw sztucznych, To . Co miesiąc na naszych plażach pojawia się sześć milionów masek porzuconych.
Według Światowego Forum Ekonomicznego tak 14 milionów ton mikroplastiku na dnieTy oceanTak a na powierzchni unosi się około 150 milionów ton plastikuprzy wzroście o osiem milionów rocznie.
Zrównoważona edukacja
Walka z plagą plastiku jest stałym elementem katalońskich bizneswoman Anny i Vicky Ribalta, założyciele marki RRR’biokosmetyki wraz z inżynierem Agustínem Vilarem. Od dzieciństwa uczyli się od ojca, jak przetwarzać wodę deszczową i rozrzucać domowe śmieci do maksymalnie siedmiu różnych pojemników.
„Jestem wdzięczny za to, że otrzymałem taką edukację. Mój ojciec był inżynierem i wyprzedził swoją epokę, z wielką troską o planetę. W domu założył system wody rzecznej, aby nawadniać i odprowadzać wodę z prysznica, która spływała do toalety” – mówi Ana Ribalta, założycielka RRR’biocosmetics.
Siostry Ribalta ze śmiechem wspominają ten niezwykły moment na zakończenie roku szkolnego, kiedy ojciec poprosił je o usunięcie zszywek z zadań, spiral z zeszytów i laminowanych okładek, pozostawiając papier gotowy do ponownego wykorzystania. I sobotnie poranne wycieczki, ładowanie do samochodu śmieci z tygodnia i wywożenie każdego do innego miasta, bo dzisiaj kontenerów nie było. Papier i opakowania do Sant Cugat, żelazo i aluminium do Molins de Rei oraz tworzywa sztuczne do Cerdanyola. „Nasz ojciec nalegał, aby najlepszą przysługą, jaką możesz wyświadczyć planecie i sobie, jest ponowne wykorzystanie większej ilości surowców i produkcja mniejsza” – wspomina Ana.
Redukować, ponownie używać i przetwarzać
Odkąd w zeszłym roku wkroczyły na rynek krajowy i europejski, siostry Ribalta Pozostają wierni swojemu ojcowskiemu dziedzictwu w walce z plastikiem i obronie konsumentów przyjazny dla środowiska i zrównoważone, na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym, utrzymując poziom doskonałości swoich produktów: szamponu, odżywki, żelu do kąpieli i balsamu do ciała, do których w czasach pandemii dodano żel wodno-alkoholowy oraz zestaw podróżny.
Zgodnie z koncepcją trzech R, która nosi nazwę firmy: redukować, ponownie używać i przetwarzaćto marka wysokiej jakości ekologicznych kosmetyków do ciała, opartych na gospodarce o obiegu zamkniętym i wolnych od tworzyw sztucznych, stosuje wyłącznie zwrotne opakowania aluminiowe, posiadające certyfikat Ecocert Cosmos Organic, będący gwarancją jakości produktu i zrównoważenia środowiskowego.
Akcja społeczna z opakowaniami
Zakup i zwrot pojemników jest łatwy. Klienci dokonują zakupów za pośrednictwem strony internetowej, w 77 sklepach Veritas w Hiszpanii, w aptekach, na Amazonie oraz w sklepach specjalistycznych zero marnowania. Po skończeniu mogą zwrócić go do tego samego sklepu, gdzie zwrócą 50 centów lub odbiorą osiem kontenerów, aby firma mogła je odebrać.. Puste pojemniki, wykonane z aluminium nadającego się do nieskończonego recyklingu i niezawierającego plastiku, wszystkie półlitrowe i charakteryzujące się czystym designem, trafiają do Fundacji Aspasim, instytucją promującą zatrudnianie młodych ludzi o różnorodności funkcjonalnej do wykonywania zadań porządkowych, dezynfekcja, klasyfikacja i powrót do rozlewni w celu ponownego rozpoczęcia procesu.
„Dla nas społeczna część firmy jest bardzo ważna, ponieważ mój najstarszy syn jest autystyczny, ma 77% niepełnosprawności, a moja wrażliwość na ten problem jest absolutna. Jako społeczeństwo nie rozumiem, dlaczego uważamy, że są one całkowicie bezproduktywne. Za każdym razem, gdy biorę pudełka do czyszczenia, nie mogę przestać płakać, a oni świetnie się bawią” – mówi Ana Ribalta. Dyrektor Generalny ds. Zrównoważonego Rozwoju Grupo Sabadell zapewnia, że połączenie zawodu z własnym projektem nie jest takie prostei poświęca czas, gdzie tylko może. „W piątkowe wieczory zbieramy się na naradzie rodzinnej firmy i podejmujemy decyzje” – mówi.
To jej siostra, Vicky Ribalta, podczas jednej ze swoich podróży na pewno wpadła na pomysł rozpoczęcia projektu, zdenerwowana widokiem dużej ilości opakowań wyrzucanych w hotelach.
„Naszym założeniem było stworzenie dobrego i ekologicznego produktu, ale mieliśmy kilka problemów, bo wszystko pachnie cytryną i nie pozostawia dobrego samopoczucia na skórze. Szukaliśmy laboratorium, które robiłoby bardzo dobre i w 100% ekologiczne receptury. Szukaliśmy także strony trzeciej, która mogłaby potwierdzić, że wszystkie produkty są biodegradowalne i ekologiczne” – mówi Ana.
„Jesteśmy jedyną firmą kosmetyczną w Europie, która używa zwrotnych, jednorazowych butelek aluminiowych.. Ponieważ nie tylko staramy się dobrowolnie przyczynić się do ograniczenia stosowania mikroplastików w świecie kosmetyków, także w ramach naszego projektu, chcemy przyczynić się do zmiany wzorców obecnej gospodarki na gospodarkę o obiegu zamkniętym, od zaangażowania na rzecz planety i społeczeństwo”, dokładnie.
Następna linia twarzy
Linia dostępna dziś na rynku to gama produktów do codziennego stosowania, które są w 99% pochodzenia naturalnego i zawierają takie organiczne składniki, jak olej ze słodkich migdałów, masło shea, a przede wszystkim aloes.
„Myślimy o poszerzeniu asortymentu w tym roku 2022. Z jednej strony maska do włosów. Chcemy stworzyć produkt niezwykły. Z drugiej strony wypuścimy kolekcję do twarzy z serum i konturowaniem oczu, której składnikami będą m.in. roślinne komórki macierzyste, które powstają in vitrobez ziemi i wody, i jesteśmy w trakcie testów” – potwierdza Ana.
„Nasza filozofia to mniej znaczy więcej. Im mniej będziesz karcić swoją skórę produktami, które nie są naturalne, tym lepiej. W czasie pandemii pozwoliliśmy naszej skórze oddychać przy mniejszej ilości makijażu, choć oczyszczanie to nadal podstawa. Chodzi o usunięcie wszystkiego, co do niczego nie pasuje” – podsumowuje.