Jak czytać etykiety produktów spożywczych – porady ekspertów





Czytanie etykiet żywności może nie jest najbardziej ekscytującym zajęciem, ale jest bardzo przydatne. Rosyjska dietetyczka, kandydatka nauk chemicznych Anastasia Shalyapina jest tego pewna. Portalowi sb.by opowiedziała, na co zwrócić uwagę, studiując etykiety żywności.

Codziennie chodzimy do sklepów po artykuły spożywcze. A żeby wybrać zdrowsze, warto czytać etykiety. Proszę zwrócić uwagę na poniższe informacje.

1. Imię. Nazwa produktu jest obowiązkowym polem etykiety, które regulują przepisy techniczne Unii Celnej (TR CU 022/2011 „Produkty spożywcze dotyczące ich oznakowania”). Warto zwrócić uwagę na nazwę, aby np. zamiast twarogu nie kupić produktu twarogowego z tłuszczami roślinnymi.

2. Skład. Pomaga Ci dowiedzieć się, co będziesz jeść i pić. Składniki produktu wymienione są w kolejności malejącej: im bliżej początku listy jest dany składnik, tym większa jest jego zawartość w produkcie.

Produkt może składać się ze składników podstawowych i dodatkowych. Do najważniejszych z nich zalicza się na przykład mięso mielone, pomidory w paście pomidorowej. Dodatkowe składniki dodają tekstury, poprawiają smak i wydłużają okres przydatności do spożycia.

Nie bójcie się dodatkowych składników, bo technolodzy specjalnie je wyselekcjonowali, tak aby produkt był smaczny i reprezentacyjny. Dodatkowymi składnikami są substancje zagęszczające (np. żelatyna, pektyna, skrobia), emulgatory (np. żółtko jaja), stabilizatory, aromaty, konserwanty (najpopularniejsze to sól i cukier), glutaminian sodu – wzmacniacz smaku potraw białkowych.

Dodatki można oznaczyć kodem w formacie Exxx. Litera „E” oznacza, że ​​substancja została sprawdzona pod kątem jakości i bezpieczeństwa i może być stosowana w przepisanej dawce. Nie ma zatem potrzeby unikania jakichkolwiek produktów tylko ze względu na literę „E” w składzie. Na przykład kod E330 kryje w sobie zwykły kwas cytrynowy.

Skład powinien zawierać informacje o alergenach i wytwarzaniu w pobliżu produktów alergizujących. Jest to ważne w przypadku osób z nietolerancją konkretnego produktu. Na przykład gluten, mleko, jaja, orzechy, owoce morza itp.

3. Okres ważności i warunki przechowywania. Jest to informacja obowiązkowa i zawsze powinna znajdować się na opakowaniu. Każda kategoria produktów ma swoją datę ważności. Czasami termin przydatności do spożycia jest zapisywany na produkcie po otwarciu opakowania lub rozmrożeniu produktu. Np. „dobry przez 6 miesięcy, po otwarciu przechowywać przez trzy dni”.

4. Wartość odżywcza. Jest to ilość energii i składników odżywczych, jaką dostarczy Ci produkt. Z reguły producenci podają na etykiecie wartość energetyczną produktu, ilość białek, tłuszczów i węglowodanów.

Należy pamiętać, że wartość odżywcza i zawartość kalorii podawana jest zazwyczaj w przeliczeniu na 100 g produktu. Czasami producent osobno podaje wartość odżywczą każdej porcji.

5. Waga produktu. Masę produktu można podać z dodatkiem lub bez płynu zawartego w składzie. Waga netto to waga bez opakowania, waga brutto z opakowaniem.

6. Czcionka. Wielu producentów wskazuje ważne informacje drobnym drukiem. Trudno w tym przypadku zauważyć, że tak naprawdę bierzesz np. nie ser, ale produkt serowy.

7. Dodatkowe napisy. „Wzmacnia układ odpornościowy”, „pomaga schudnąć”, „eko”, „bio”, „bez cukru”, „bezglutenowy” itp. itd. Czytanie etykiet pomaga zapobiegać zakupom pod wpływem impulsu. Na przykład sformułowanie „wzmacnia układ odpornościowy” na płatkach śniadaniowych może skłonić Cię do zakupu, nawet jeśli w pobliżu znajduje się na półce odpowiednik, który jest trzy razy tańszy. Czytając skład, możesz dowiedzieć się, że producent podniósł cenę za piękny napis, za którym kryje się pusta obietnica.

„Bezglutenowe”, „bez laktozy”. Ważna wiadomość dla osób chorych na celiakię, alergię na gluten (około 1% populacji), a także dla osób z nietolerancją laktozy lub alergią na białko mleka krowiego.

„Bez cukru”, „bez dodatku cukru”. Etykiety te nie gwarantują, że produkt nie zawiera innych cukrów, które również należy ograniczyć w diecie. Pojęcia te mogą oznaczać np. sok lub koncentrat owocowy, syrop, miód czy fruktozę.

„Bez GMO”. GMO to organizmy, których DNA zostało zmienione przez człowieka. Naukowcy są zgodni co do tego, że żywność genetycznie modyfikowana nie ma negatywnego wpływu na zdrowie.

„Farmowe”, „ekologiczne”, „eko”. Etykieta „eko” oznacza, że ​​produkt został wyprodukowany z mniejszymi szkodami dla środowiska niż podobne produkty. Etykiety te nie mogą nam jednak nic powiedzieć o cyklu życia produktu. Etykieta „organiczna” jest regulowana przez GOST 33980-2016 i wskazuje, że do produkcji produktu nie użyto pestycydów, antybiotyków, stymulatorów wzrostu ani promieniowania jonizującego.

Napisy „fitness”, „zdrowy”, „naturalny”, „poprawia odporność” itp. – to tylko chwyt marketingowy. Przyjrzyj się podobnym produktom na półce i porównaj składniki. Najprawdopodobniej można łatwo znaleźć analog dokładnie tej samej jakości, ale tańszy.

– Nie zaniedbuj czytania etykiet. Pomoże Ci to nie tylko wybrać produkt lepszej jakości, ale także w niektórych przypadkach zaoszczędzić pieniądze, – podsumował ekspert.

Zdjęcie: freepik.com

Wcześniej dietetyk Anastasia Shalyapina powiedziałCo możesz zrobić, jeśli masz słabe trawienie? witamina D

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *