„Jako obywatelka kraju niepokoję się szerzeniem się nielegalnej reklamy po miastach i wsiach – rozwieszaniu ulotek na słupach oświetleniowych, przystankach autobusowych, tablicach informacyjnych przy wejściach. W żadnym kraju europejskim, który odwiedziłem, nie widziałem nigdzie rozwieszonych ulotek z wątpliwymi ofertami różnych usług. Przez wiele lat bezskutecznie korespondowałem z Komitetem Wykonawczym Miasta Mińska, przesyłając zdjęcia reklam. Ale nic się nie zmienia. Fiodor Larionow, Mińsk.”
JESTEM. Kartun, Wiceminister Regulacji Antymonopolowych i Handlu:
– Zgodnie z paragrafem 17 Regulaminu poprawy i utrzymania osiedli, zatwierdzonego uchwałą Rady Ministrów Republiki Białorusi z dnia 28 listopada 2012 roku nr 1087 (zwanych dalej „Zasadami doskonalenia”), oraz paragraf 13 Regulaminu poprawy i utrzymania miasta Mińska, zatwierdzony uchwałą Rady Deputowanych Miasta Mińska z dnia 16 listopada 2016 r. nr 252, umieszczanie reklam i innych ogłoszeń na słupach oświetlenia zewnętrznego, środki techniczne zarządzanie ruchem i innymi elementami sieci drogowej jest niedopuszczalne.
Miejsca specjalnie przeznaczone do umieszczania reklam wyznaczają lokalne organy wykonawcze i administracyjne, a także właściciele budynków (budowli, lokali), w tym właściciele majątku wspólnego wspólnych gospodarstw domowych.
Umieszczanie reklam i innych ogłoszeń z naruszeniem powyższych wymogów stanowi wykroczenie administracyjne, za które odpowiedzialność przewidziana jest w części 2 art. 21.14 Kodeksu Republiki Białorusi w sprawie wykroczeń administracyjnych (zwanego dalej Kodeksem Przestępstwa administracyjne).
Na przykład:
Zgodnie z częścią 2 art. 21.14 Kodeksu wykroczeń administracyjnych naruszenie zasad ulepszania i utrzymywania rozliczeń pociąga za sobą karę grzywny na osobę prawną w wysokości od dwudziestu do stu jednostek podstawowych, na indywidualnego przedsiębiorcę – od dziesięciu do pięćdziesięciu jednostek podstawowych, u innej osoby – do dwudziestu pięciu jednostek podstawowych.
Zgodnie z art. 3.30 Kodeksu postępowania i wykonawczego Republiki Białorusi prawo do sporządzania protokołów w sprawie wykroczenia administracyjnego zgodnie z częścią 2 art. 21.14 Kodeksu wykroczeń administracyjnych przysługuje wiejskim, miejskim, powiatowym, miejskim i regionalnym komitety wykonawcze, władze powiatowe w miastach, organy sprawujące państwowy nadzór sanitarny, organizacje prowadzące działalność związaną z zasobami mieszkaniowymi i (lub) świadczące usługi komunalne, organy spraw wewnętrznych. MART nie znajduje się na liście organów (organizacji) rządowych uprawnionych do sporządzania protokołów w sprawie wykroczeń administracyjnych zgodnie z tą normą.
Jednocześnie należy pamiętać, że w przypadku tego rodzaju wykroczeń administracyjnych często nie jest możliwe zidentyfikowanie sprawcy lub udowodnienie jego udziału w popełnieniu przestępstwa ze względu na brak wiarygodnych informacji o tożsamości sprawcy sprawca naruszenia (reklamy z reguły wskazują jedynie numery telefonów, informacje o przynależności, których operatorzy telekomunikacyjni nie mają prawa przekazywać organom (organizacjom) rządowym sprawującym kontrolę w zakresie poprawy i utrzymania terytoriów oraz w dziedzinie reklamy, a także w rzadkich przypadkach własnego imienia i nazwiska bez wskazania nazwiska lub innych danych identyfikacyjnych) lub z powodu braku wystarczających dowodów nakłaniania podejrzanego do popełnienia przestępstwa przez osobę (to drugie jest typowe dla przypadków, gdy osoba podejrzana o popełnienie przestępstwa zaprzecza umieszczeniu ogłoszenia w bliżej nieokreślonym miejscu, a obecność w ogłoszeniu swoich numerów telefonów i (lub) własnego nazwiska tłumaczy jako nieuczciwe działanie osób trzecich). W takich przypadkach fakt reklamy przez konkretną osobę można udowodnić jedynie na podstawie wyników próbnego zakupu reklamowanych towarów (pracy, usług) przez organy ścigania lub organy podatkowe.
W związku z tym najszybszą metodą zaprzestania umieszczania reklam na słupach oświetlenia zewnętrznego i innych elementach sieci drogowej jest fizyczne usunięcie tych reklam z obiektów infrastruktury miejskiej.
Czyszczenie obiektów infrastruktury z ogłoszeń umieszczonych w nieokreślonych miejscach jest klasyfikowane w Zasadach kształtowania krajobrazu jako prace sanitarne i porządkowe, które muszą być wykonywane przez właścicieli takich obiektów, a także zapewniane przez lokalne organy wykonawcze i administracyjne poprzez zaangażowanie mieszkań i służby komunalne, wyspecjalizowane organizacje zajmujące się utrzymaniem oświetlenia zewnętrznego i sieci drogowych. Prace te na co dzień wykonują odpowiednie organizacje.