Zimowa pogoda podrażnia oczy i może świadczyć o poważnych wadach wzroku. Nawet dla kierowców

Łzawiące, piekące, suche lub zaczerwienione oczy. Sezon zimowy jest dużym obciążeniem dla oczu. Uważać powinni nie tylko kierowcy, gdyż np. w ciemności może ujawnić się wada wzroku.

Badanie wzroku. Obraz ilustracyjny

Zimno i wiatr, które zimą są niemal codziennością, mogą powodować nieprzyjemne łzawienie lub wręcz przeciwnie, suchość, pieczenie czy zaczerwienienie oczu. Może dostać się do nich kurz, co czasami skutkuje zapaleniem spojówek i rogówki.

Według ekspertów dobrze jest stosować krople do oczu, np. zawierające powojniki.

„W przypadku podrażnienia oczu nakładaj je trzy do czterech razy dziennie i pozwól oczom się uspokoić. Jeśli krople nie pomogą lub ból oka się nasili, koniecznie odwiedź – radzi lekarka Lucie Frantlová z Praskiego Centrum Okulistycznego.

Czas spędzany na telefonach komórkowych i tabletach robi swoje. Coraz więcej dzieci ma problemy z widzeniem na odległość:

Czeskie dzieci borykają się z epidemią krótkowzroczności. Na ratunek przychodzą specjalne soczewki okularowe

Przejścia z zimnych do przegrzanych pomieszczeń z suchym powietrzem również nie są dobre dla oczu. Mogą wyschnąć, przeciąć lub odruchowo rozerwać. „Idealnie jest częściej stosować tzw. sztuczne łzy – krople, które pomagają nawilżyć powierzchnię oka, wzmacniając w ten sposób naturalny film łzowy w oku” – zwrócił uwagę lekarz. Jej zdaniem szczególnie w górach warto chronić oczy okularami przeciwsłonecznymi, chroniącymi przed promieniami UV.

Źle okulary

Zimą, gdy oczy doświadczają trudnych warunków, wyraźnie dają się we znaki niekorzystne statystyki wynikające z pomiarów optyki Fokusa. Oznacza to, że ponad jedna trzecia osób nosi niewłaściwe okulary korekcyjne lub w ogóle ich nie nosi.

Ponadto okuliści co roku diagnozują ponad połowę Czechów , gdy osoba słabo widzi na odległość, dalekowzroczność, gdy z drugiej strony ma problemy z widzeniem do bliży lub astygmatyzm, w którym zniekształcona jest krzywizna rogówki, rzadziej soczewki. „Ale człowiek nie musi przez całe życie cierpieć z powodu niewyraźnego widzenia. Wystarczy przynajmniej raz w roku poddać się badaniu wzroku” – powiedział biegły poręczyciel i optometrysta wspomnianego optyka, Martin Slaný.

Wspomniany można usunąć za pomocą chirurgii laserowej, którą lekarze wykonują w warunkach ambulatoryjnych. „Najszybszy laser na świecie, jaki mamy do dyspozycji, działa na oko tylko przez dziesięć sekund. Powierzchnia oka pozostaje nienaruszona” – wyjaśniła Lucie Valešová, kierownik praskiej kliniki okulistycznej NeoVize.

Okulistyka to jedna z najbardziej dynamicznych dziedzin medycyny:

Boom na okulistykę. Eksperci mogą teraz operować także jaskrę

Jest to specjalny laser femtosekundowy o krótkich impulsach trwających jedną miliardową sekundy. „Po zabiegu pacjent od drugiego dnia może czytać, oglądać telewizję i cieszyć się życiem” – wyjaśniła Valešová. Operacyjnie konieczne jest również rozwiązanie .

Kontrole kierowców

Kierowcy też muszą uważać, bo zimą dni są krótsze, a oświetlenie często kiepskiej jakości. U niektórych pogorszenie widzenia może objawiać się zmniejszoną widocznością. „To powinno zawsze być bodźcem do wizyty kontrolnej u okulisty” – dodała Frantlová.

Kierowcy zawodowi poddawani regularnym badaniom wzroku powinni mieć również odnotowane wady w prawie jazdy. Wręcz przeciwnie, ci, którzy nie utrzymują się z prowadzenia pojazdów, są prawnie zobowiązani do zdania egzaminu nie przechowuje.

Zaburzenia widzenia w ciemności znajdują się w czołówce chorób zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego:

Czy widzisz słabo, jadąc w ciemności? Jedna z witamin może pomóc przy ślepocie nocnej

Tym bardziej powinni o to zadbać sami. „Zdolność kierowcy do prawidłowej i szybkiej oceny sytuacji na drodze oraz do szybkiego zareagowania często zależy od ostrego wzroku. Każdy reaguje zgodnie z tym, co widzi. Jeśli na czas nie zobaczy przeszkody na swojej drodze, zareaguje na nią z opóźnieniem” – wyjaśniła Valešová.

Nierozwiązane wady wzroku mogą również odgrywać niefortunną rolę w szacowaniu odległości podczas wyprzedzania lub podążania lub parkowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *