Foto: 23 SU „Frédéric Joliot-Curie”
Instytut Działalności i Praktyk Społecznych (ISDP) we współpracy ze „Stowarzyszeniem Rodziców” rozpoczyna nowy dwuletni projekt przeciwdziałania przemocy w szkole. Projekt nosi nazwę CARING – „Aby kwestionować normy społeczne w celu ograniczenia przemocy w szkole” i obejmuje 8 szkół w Sofii i całym kraju.
Jego główne cele są trojakie:
– podnoszenie świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców na temat tego, jak pewne normy społeczne i stereotypy przyczyniają się do różnych rodzajów znęcania się w szkole i jak je zmienić. Przykładami takich norm społecznych są: „chłopcy, którzy płaczą, są uważani za słabych”, „chłopcy powinni zawsze się chronić, nawet jeśli oznacza to walkę”, „dziewczyny powinny mieć długie włosy i ubierać się jak kobiety”, „dziewczyny potrzebują większej ochrony niż chłopcy” ;
– oferowanie nauczycielom narzędzi do budowania tolerancyjnej i pozbawionej przemocy komunikacji i zachowań;
– zwiększenie wrażliwości młodych ludzi na działania prowadzące do agresji i zachęcenie ich do okazania zrozumienia, wsparcia, empatii.
Obecnie trwa pierwszy etap projektu, w którym przeprowadzane są badania i ocena obecnej sytuacji za pomocą ankiet on-line i grup fokusowych wśród studentów. W listopadzie tego roku odbędzie się trzydniowe szkolenie facylitatorów ze szkół, którzy z kolei w styczniu i lutym przyszłego roku przeszkolą co najmniej 10 swoich kolegów. W okresie od marca 2024 r. do kwietnia 2025 r. odbędzie się 5 spotkań wsparcia nauczycieli podczas szkolenia.
Równolegle z pracą z nauczycielami od kwietnia 2024 r. do stycznia 2025 r. prowadzone będzie także działanie skierowane do uczniów w wieku od 13 do 18 lat. 8 uczniów z każdej szkoły (4 chłopców i 4 dziewczynki) przejdzie trzydniowe szkolenie dotyczące tego, jak demonstrować i zachęcać kolegów do pozytywnego zachowania. Następnie grupy 10 młodych ludzi przygotują i zaprezentują inicjatywy związane ze sprawą. W pierwszej połowie przyszłego roku planowane są tematyczne spotkania rodziców
Projekt CARING jest kontynuacją międzynarodowej kampanii przeciwko przemocy w szkole REVIS, która była prowadzona przez ISDP w latach 2021 i 2022 w 10 szkołach w miastach Sofia, Szumen i Łowecz. W trakcie kampanii uczniowie mieli możliwość opracowania własnych rozwiązań przeciwdziałających przemocy rówieśniczej.
To powinno być znane
Co szóste bułgarskie dziecko było ofiarą molestowania fizycznego w szkole (16,5%), a ponad jedna trzecia uczniów w naszym kraju (35%) doświadczyła poniżenia lub obelg w klasie. Dane pochodzą z badania zleconego przez UNICEF, które przeprowadzono w latach 2019-2020.
Istnieją różne rodzaje przemocy – fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, znęcanie się. Każde z nich pozostawia piętno na dziecku – szkodzi jego zdrowiu fizycznemu i psychicznemu oraz rozwojowi, zdolności uczenia się i budowania relacji z innymi ludźmi, bycia pełnoprawnym dorosłym i rodzicem.