Jeśli jesteś gadułą, możesz dać dziecku przewagę, gdy mówi. Dzieje się tak, ponieważ wykazały to nowe badania zarodki zaczynają uczyć się języka matki, jeszcze zanim się urodziłemt, podaje „Mail Online”.
Więcej o ankiecie
W eksperymentach naukowcy odkryli zwiększoną aktywność mózgów noworodków słyszących język, z którym były najbardziej narażone w łonie matki. W badaniu nie uwzględniono dokładnego momentu, w którym dzieci jeszcze w łonie matki zaczynają reagować na język mówiony, chociaż powszechnie wiadomo, że płód zaczyna słyszeć dźwięki w późniejszych fazach drugiego i na początku trzeciego trymestru. Dlatego przyszłe matki, a także ojcowie, nie powinni bać się rozmawiać, a nawet rozmawiać bezpośrednio ze sobą.
Nowe badanie przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu Kartezjusza w Paryżu we Francji i Uniwersytetu w Padwie we Włoszech. „Okres prenatalny kładzie podwaliny pod dalszy rozwój języka” – czytamy w artykule.
Z poprzednich badań
Wiadomo już, że pomiędzy piątym a siódmym miesiącem ciąży płód zaczyna słyszeć dźwięki z zewnątrz. Szokujące badanie przeprowadzone w 2015 roku ujawniło, że jeszcze wcześniej – w 16 tygodniu życia – nienarodzone dzieci mogą reagować na muzykę odtwarzaną poza macicą poprzez poruszanie ustami i językami.
Poprzednie badania również to wykazały dźwięk głosu matki może stymulować rozwój mózgu wcześniaka, gdy jest on w kuwowie.
Zobacz więcej:
Według innych badań noworodki wolą głos matki od głosów innych kobiet i wolą język, którym mówiła matka w czasie ciąży, niż inne języki.
Jednak dokładne „mechanizmy neuronowe”, które umożliwiają rozwijającemu się mózgowi uczenie się na podstawie doświadczeń językowych, pozostają „słabo poznane” – twierdzi zespół.
Na potrzeby badania 33 noworodki matek rodowitych Francuzek monitorowano za pomocą encefalografii (EEG) w szpitalu Roberta Debre w Paryżu od jednego do pięciu dni po urodzeniu. EEG obejmuje sieć maleńkich czujników przymocowanych do skóry głowy, które odbierają sygnały elektryczne wytwarzane przez mózg.
Zobacz więcej:
Monitorując ich fale mózgowe, badacze odtworzyli im delikatne nagranie dźwiękowe klasycznej bajki dla dzieci Złotowłosa i Trzy Niedźwiedzie. Fragmenty bajki ukazały się w trzech językach – francuskim (język ojczysty), hiszpańskim (rytmicznie podobny do francuskiego języka obcego) i angielskim (rytmicznie inny język obcy).
Naukowcy odkryli, że po słuchaniu swojego języka ojczystego, francuskiego zamiast hiszpańskiego czy angielskiego, noworodki wykazywały „wzmocnione oscylacje neuronalne”, które są powiązane ze zdolnością przetwarzania języka. Sugeruje to, że dzieci były już zaznajomione z głównym językiem, którym mówiono do nich w łonie matki, który według badaczy pochodził od ich matek, a także z werbalnych interakcji matek z innymi ludźmi.
„Wyniki te stanowią jak dotąd najbardziej przekonujący dowód na to, że doświadczenia językowe kształtują funkcjonalną organizację mózgu niemowlęcia już przed urodzeniem” – podsumowują naukowcy.
Źródło: BTA