Warunki zimowe są często testem dla kierowców na naszych szerokościach geograficznych. A problemy takie jak rozładowany akumulator i zamarznięty zamek to najmniejsze szkody, jakie ekstremalne zimno może wyrządzić Twojemu pojazdowi!
Ale odpalenie samochodu w chłodne dni to jedno, nawet jeśli akumulator „spadł”, a co innego konieczność rozmrażania zamarzniętych płynów technicznych.
Paliwo
Zacznijmy od głównego płynu w samochodzie – paliwa. Benzyna zamarza w temperaturach poniżej -70 stopni, ale olej napędowy zamarza w temperaturze -35. Ponadto jest to olej napędowy przeznaczony do użytku zimowego. Letni olej zgęstnieje, gdy tylko termometr spadnie poniżej 10 stopni poniżej zera.
Płyn przeciw zamarzaniu
Jeśli chodzi o płyn chłodzący, istnieje również wiele różnic temperatur. Na przykład środek przeciw zamarzaniu G11 z reguły zamarza w temperaturach od -30 do -50 stopni, podczas gdy G12 i G12+ wytrzymują niskie temperatury do minus 40. Ale środek przeciw zamarzaniu w postaci glikolu etylenowego może zawieść nawet wtedy, gdy temperatura spadnie do – 15 stopni poniżej Celsjusza – pisze „Facti BG”.
To prawda, że w zależności od proporcji środka przeciw zamarzaniu zmieszanego z wodą destylowaną można to zrobić tak, aby dla tego wskaźnika osiągnął -67 stopni. Dlatego konieczne jest rozcieńczenie chłodziwa we właściwej proporcji i dodanie, jeśli to konieczne, w postaci stężonej.
Płyn do wycieraczek
I choć w przypadku paliwa i płynu niezamarzającego wszystko jest bardzo jasne, płyny do spryskiwaczy na bazie alkoholu izopropylowego „gasną” średnio przy „minus 16-18”, a te, które nadal spełniają swoje zadania w większym mrozie, tworzone są przy użyciu metanolu.
Ten ostatni, jak pamiętamy, ma szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka i od 2000 roku jest zabroniony do stosowania w urządzeniach do spryskiwaczy szyb. Jednak zakup takiego płynu nie będzie trudny.
Masło
I wreszcie olej silnikowy. Za najskuteczniejsze uważa się smary 0W-20, które gwarantują obrót wału korbowego, gdy temperatura spadnie do „minus 35-40 ° C”. Ale tak zimna pogoda rzadko zdarza się na naszych szerokościach geograficznych, dlatego zaleca się stosowanie olejów oznaczonych 5W-30 i 5W-40, zwłaszcza że są one bardziej przystosowane do podwyższonych temperatur otoczenia. Innymi słowy, w ciepłym sezonie nie będziesz musiał ponownie wymieniać oleju.