Poczucie własnej wartości jako ważny element zdrowia osobistego i psychicznego zaczyna kształtować się już od najmłodszych lat. Reprezentuje ogólne postrzeganie i ocenę własnej wartości.
To jest zrozumienie, jakie dzieci i młodzież mają na swój temat, na temat tego, jakie są zdolne, godne miłości i szacunku. To dodatkowo wpływa na kształtowanie samodzielności!
Poczucie własnej wartości jest ściśle powiązane z koncepcją własnej wartości. Poczucie własnej wartości to wiara we własne możliwości i wartość. Wierząc w siebie, dziecko dąży do rozwoju, nauki i samodoskonalenia. Z pozytywną samooceną przeżywa porażki jako przejściowe trudności, pomimo nich idzie dalej do przodu – mówi terapeuta Reliv, psycholog transpersonalny .
Poczucie własnej wartości kształtuje się w procesie interakcji z innymi, przede wszystkim z rodzicami. Odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu poczucia własnej wartości u dzieci i młodzieży. Z punktu widzenia analizy transakcyjnej Erica Berne’a interakcję rodziców i dzieci można podzielić na trzy stany „ja”: rodzic, dorosły i dziecko.
Rodzice, jako pierwsi i główni „gracze”, wpływają na to, jakie będą stany „ja” i jak będzie kształtowana samoocena dzieci. Negatywne i krytyczne opinie rodziców mogą przyczynić się do rozwoju negatywnej samooceny, podczas gdy pozytywne opinie i wsparcie przyczyniają się do rozwoju zdrowej samooceny.
Sposoby rozwijania zdrowego poczucia własnej wartości u dzieci i młodzieży
Ważną rolą w rozwijaniu zdrowego poczucia własnej wartości jest tworzenie środowiska, w którym dzieci mogą się rozwijać i wykorzystywać swój potencjał. Oto kilka technik i praktyk, które mogą pomóc w tym procesie.
- Komunikacja emocjonalna. Otwarta, wspierająca komunikacja z dzieckiem pozwala mu poczuć, że jego zdanie jest ważne, a jego uczucia dostrzegają bliskie mu osoby. Pomaga to budować pewność siebie.
- Pozytywne opinie. Wsparcie i zachęta są uważane za ważne elementy rodzicielstwa. Rodzice powinni skupiać się na wysiłkach i osiągnięciach swoich dzieci, a nie tylko na ich błędach.
- Modelowanie zdrowej samooceny. Rodzice, wyrażając wiarę w siebie i swoją wartość, mogą stać się przykładem dla swoich dzieci. Ten wzór pomoże dzieciom rozwinąć pozytywną samoocenę.
- Szacunek dla indywidualności. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę indywidualne cechy każdego dziecka i pozwolić mu rozwijać się zgodnie z jego własnymi zainteresowaniami i upodobaniami. Nie wymagaj od dziecka zbyt wiele, dostosowując się do jego umiejętności i potrzeb.
- Popełnianie błędów jest w porządku. Ważne jest, aby nauczyć dziecko postrzegać niepowodzenia jako okazję do nauki i rozwoju, a nie jako dowód niższości.
- NLP i coaching. Programowanie neurolingwistyczne (NLP) i techniki coachingowe mogą pomóc w rozwijaniu pewności siebie i wzmacnianiu poczucia własnej wartości u dzieci i młodzieży. Metody te zwracają uwagę na wewnętrzne przekonania i pomagają przeprogramować je w pozytywnym kierunku. Chciałbym zaproponować jedną bardzo prostą i skuteczną technikę. „Dziennik sukcesu”. Pomóż dziecku założyć dziennik, w którym każdego wieczoru samodzielnie zapisuje 7-10 punktów na temat tego, za co się dzisiaj chwali. Pomóż dziecku analizować swoje notatki.
Przedyskutujcie wspólnie, co ten sukces mówi o Tobie. Zachęć go, aby spojrzał na swoje cechy i umiejętności przez pryzmat tych osiągnięć.
Należy zauważyć, że błędem popełnianym przez rodziców jest nie tylko nadmierna surowość, ale także coś odwrotnego: próba „zadowolenia” swoich dzieci.
Może to prowadzić do rozwoju niezdrowej samooceny, w której dziecko czuje się wartościowe tylko wtedy, gdy spełnia oczekiwania rodziców. W takim przypadku nawet sukcesy mogą pozostawić pustkę, ponieważ nie opierają się na własnych wysiłkach i aspiracjach.
Wychowywanie dzieci ze zdrową samooceną to równowaga pomiędzy wsparciem, pozytywnym feedbackiem a tworzeniem warunków do samodzielnego wzrostu i rozwoju.
Zrozumienie, w jaki sposób rodzice wpływają na kształtowanie poczucia własnej wartości i nauczenie się stosowania technik wspierających jego rozwój, pomoże dzieciom stać się pewnymi siebie i odnoszącymi sukcesy dorosłymi.