Każdy rodzic jest zadowolony, jeśli jego dziecko jest doskonałym uczniem.
Nie można jednak zapominać, że głównym celem ucznia jest zdobycie wiedzy, a nie dobrych ocen. A to, co dziwne, nie jest tym samym.
Nie zawsze najwyższy wynik świadczy o dobrze opanowanym temacie i zdobytych umiejętnościach.
I odwrotnie, losowa dwójka nie oznacza, że uczniowi brakuje umiejętności.
Co powinni zrobić mama i tata, jeśli w pamiętniku ich syna lub córki pojawi się zła ocena?
Musimy znaleźć przyczynę otrzymania złej oceny, wesprzeć dziecko moralnie i pomóc mu zrozumieć trudny temat.
Ale nie powinieneś obwiniać dziecka i karcić go. W przeciwnym razie uczeń straci motywację lub zacznie postrzegać dobre oceny jako główny cel.
Ponadto należy unikać wypowiadania następujących zwrotów:
„To prosty temat!”
Nie ma powodu obwiniać dziecka za to, że nie jest w stanie nauczyć się „prostego materiału”.
Jeśli rodzice mimo wszystko wypowiedzą to zdanie, uczeń straci chęć do nauki. Ponadto mogą pojawić się kompleksy.
„Jesteś po prostu leniwy!”
Wyobraźmy sobie taką sytuację: dziecko bardzo się starało, ale mimo to nie uzyskało dobrej oceny. I oskarża się go o „lenistwo”.
Taka niesprawiedliwość zostanie zapamiętana przez ucznia. Prawdopodobnie straci motywację do nauki, a także będzie żywił urazę do mamy i taty.
„Ale Wasia dostała piątkę!”
Porównywanie się z innymi dziećmi jest bardzo niebezpiecznym działaniem.
Jeżeli rodzice będą zwracać uwagę jedynie na zalety innych dzieci i wady własnego dziecka, to zakończy się to pojawieniem się u dziecka niskiej samooceny.