Większość kierowców uczy się, że jeśli na desce rozdzielczej zapali się pomarańczowa lampka, coś jest nie tak z samochodem, a jeśli zaświeci się czerwona lampka, powinniśmy zatrzymać samochód, ponieważ uległ poważniejszej awarii. W większości przypadków ta zasada jest poprawna, ale nie zawsze. Ta mała lampka w kształcie płatka śniegu mówi Ci coś zupełnie innego i nie ma nic wspólnego z osiągami samochodu.
Nowoczesne samochody są tak wypełnione elektroniką, że liczba elementów sterujących na desce rozdzielczej może przyprawić o zawrót głowy. Zwłaszcza jeśli chodzi o obsługę elektroniki i systemów bezpieczeństwa. Ich znaczenie nie zawsze jest jasne i często trzeba sięgnąć do instrukcji obsługi samochodu, aby je rozszyfrować. To może tak być na przykład w przypadku żółtego światła EPC. Jeśli w kokpicie zapali się czerwone światło, wielu kierowców interpretuje to jako poważniejszą awarię uniemożliwiającą dalszą jazdę. W większości przypadków ta interpretacja jest poprawna, ale nie w tym przypadku. To światło przypominające płatek śniegu, które pojawia się tylko w określonych warunkach i może mieć kolor czerwony, żółty, a nawet niebieski.
Płatek śniegu na desce rozdzielczej – co to oznacza?
Pojawienie się płatka śniegu na desce rozdzielczej wielu samochodów oznacza, że temperatura otoczenia znacznie spadła – ostrzeżenie, że warunki jazdy mogą być trudne. W niektórych starszych samochodach kontrolka płatkowa świeci się tylko w jednym konkretnym kolorze, np. żółty, co oznacza, że temperatura wynosi 0 stopni Celsjusza.
W nowszych konstrukcjach lampka może włączyć się o godz żółtyco oznacza, że zewnętrzne temperatura spadła do 1-4 stopni Celsjusza lub o godz czerwonyco oznacza, że temperatura spadła do 0 lub minus.
Płatek śniegu ostrzega kierowcę, że warunki na drodze mogą się pogorszyć i zaleca ostrożność podczas jazdy – mróz może powodować powstawanie lodu na drodze. Ale to nie znaczy, że powinieneś przestać. Możesz bezpiecznie kontynuować jazdę, pamiętaj, że droga może być śliska.
W niektórych samochodach płatek śniegu nie pojawia się w żadnym konkretnym kolorze, ale jest wyświetlany jako informacja w komputerze pokładowym – tego typu informacje można znaleźć w pojazdach grupy VAG oraz np. w Oplu. Czasami zawiera dodatkowe informacje na temat możliwego wystąpienia lodu.
Czarny lód i niska temperatura – jak zachować się na drodze?
Dlatego płatek śniegu nie powinien wywoływać paniki u kierowcy, a jedynie powodować wzmożoną ostrożność i możliwą zmianę stylu jazdy. Jeśli na drodze jest lód, powinniśmy ostrożniej operować pedałem gazu i płynniej prowadzić samochód. Zaleca się wykorzystywanie możliwości hamowania silnikiem oraz unikanie gwałtownego przyspieszania i hamowania, aby uniknąć ryzyka wpadnięcia w poślizg. Nagłe zmiany kierunku również przyczyniają się do utraty przyczepności, dlatego pokonywanie zakrętów powinno być możliwie płynne.
Czarny lód to zjawisko trudne do zauważenia, choć jego charakterystyczne cechy błyszczą w świetle świateł, przypominając mokry asfalt. W takich warunkach powinniśmy zachować szczególną ostrożność i płatek śniegu – zwłaszcza w kolorze czerwonym – informuje nas jedynie o spadku temperatury i ewentualnych gorszych warunkach na drogach.
Redakcja Pasja w Tobie.
Powiązane artykuły:
Sąsiad zajął mu miejsce parkingowe. Nie był mu nic winien. „On już tego nie zrobi”
Zamarznięte szyby to strach każdego kierowcy. Jeśli chcesz zaoszczędzić czas, wypróbuj tę metodę